Energetickou společnost se zpravidla rozhodneme změnit z jednoho prostého důvodu. Kvůli úspoře peněz. Konkurenční boje mezi dodavateli ale přitvrzují, a proto bychom kromě ceny MWh silové elektřiny nebo plynu neměli opomenout ani typ smlouvy nebo kvalitu služeb.
Energetický trh se liberalizoval před více než osmi lety a od té doby prošel výraznou proměnou. Ilustrovat to můžeme na příkladu smluv, které domácnosti uzavírají s dodavateli elektřiny nebo plynu. Dříve byly běžné smlouvy na dobu neurčitou, které zákazníka k ničemu nezavazovaly a umožňovaly mu kdykoli odejít po uplynutí výpovědní lhůty stanovené na základě obchodních podmínek.
Jenže jak se počet odběratelů, kteří měnili dodavatele, zvyšoval, energetické společnosti změnily strategii. Nejprve v souvislosti s fixací ceny zákazníkům nabízely smlouvy na dobu určitou. Tyto smlouvy byly zpravidla sepisovány na dva roky a po tuto dobu nebylo možné je vypovědět bez hrozby tučné sankce. Postupně se smlouvy na dobu určitou staly v energetické branži standardem a dnes jsou dodavatelé, kteří svým klientům automaticky nabídnou smlouvu na dobu neurčitou, spíše výjimkou.
TIP: Ušetřete za energie s Finance.cz!
Bystrý čtenář už jistě pochopil. Při výběru nového dodavatele elektřiny nebo plynu je vhodné nejprve zapátrat v šanonech s dokumenty a zjistit, zda náhodou nepodepsal svému stávajícímu dodavateli dodatek ke smlouvě, který se týkal fixace ceny a je uzavřen na dobu určitou. V takovém případě může být totiž skutečně komplikované od takové smlouvy odstoupit.
TIP: Sjednejte si cestovní pojištění - ZDARMA o 2 mil. Kč navýšený limit léčebných výloh!
Pravidlo první při výběru dodavatele tedy zní: zjistěte si, jakou smlouvu máte u svého původního dodavatele uzavřenou. Při změně dodavatele dejte přednost smlouvám na dobu neurčitou.
Proč? Nesvazují vás. Dávají vám možnost kdykoli podat výpověď a dodavatele změnit. Rizikem smluv na dobu určitou ani tak není, že musíte u dodavatele (jehož služby nebo jednání vám například nebudou vyhovovat) setrvávat po dobu, na níž byla smlouva uzavřena. (To jsou zpravidla dva roky, ale existují i smlouvy na dobu deseti let.) Nevýhodou smluv uzavřených na dobu určitou je zejména to, že se automaticky prodlužují, pokud je ve stanovené lhůtě nevypovíte. A většina dodavatelů vás na tuto skutečnost neupozorní. Prostě je potichu prodlouží, zpravidla na tu samou dobu, na níž byly původně uzavřeny.
Čtěte také: Proč měnit dodavatele elektřiny a plynu právě nyní
Při porovnávání ceny plynu nebo elektřiny u různých dodavatelů bychom se neměli zajímat pouze o cenu samotné kilowatthodiny či megawatthodiny, ačkoli je samozřejmě podstatná. Celkové platby za energie ovlivňují i další poplatky. Pomineme-li regulované platby stanovované Energetickým regulačním úřadem (ERÚ), které platíme vždy ve stejné výši u všech dodavatelů, jedná se například o měsíční paušály. Za odběrné místo můžeme zaplatit průměrnou cenu 60 korun měsíčně, ale najdeme i dodavatele, kteří účtují poplatek kolem 25 korun, stejně jako společnosti, u nichž zaplatíme kolem 100 korun.
K měsíčnímu poplatku mohou někteří dodavatelé naúčtovat různé průkazy garance nejnižších cen nebo poplatky za asistenční služby, které odběratel v podstatě nikdy neužije. Dříve bylo možné setkat se i s tzv. aktivačním poplatkem, jenž většinou vybírali podomní prodejci při svých obchůzkách domácností. Od toho naštěstí už společnosti opouští.
Pravidlo druhé při výběru dodavatele tedy zní: ptejte se vždy na konečnou cenu, kterou budete u energetické společnosti platit. Zajímejte se nejen o cenu MWh, ale i o měsíční paušální poplatek a další možné platby.
Elektřina nebo plyn jsou komodity, jejichž kvalita je vždy stejná. Když stisknete tlačítko vypínače a rozsvítíte světlo, nepoznáte, že elektřinu vám dodává jiná společnost. Žárovka bude svítit stejně. Přesto je vhodné dodavatele energie vybírat i podle kvality nabízených služeb. A nemáme nyní na mysli různé asistenční služby, které využije jen zlomek odběratelů.
Zaměřit byste se měli na to, zda má dodavatel funkční telefonní linku, kterou obsluhují skuteční operátoři, nikoli automat. Není nic snazšího, než si na linku před změnou dodavatele zavolat a otestovat ochotu operátorů. Na českém trhu existují i takoví dodavatelé, kteří telefonní linku provozují zdarma (začíná tedy číslicí 800, nikoli 840).
Kromě toho si prověřte i to, zda dodavatel provozuje alespoň jednu kamennou pobočku – zákaznické centrum, které můžete v případě potřeby navštívit. Většinu záležitostí je možné pohodlně vyřídit přes telefon nebo internet (zákaznický portál), nicméně důvěryhodní dodavatelé mají svá sídla a skutečně je v nich najdete.
Pravidlo třetí při výběru dodavatele tedy zní: Prověřte si kvalitu poskytovaných služeb. Zjistěte si, zda dodavatel provozuje funkční zákaznickou linku, kamennou pobočku či zákaznický portál.
V našem nezávislém kalkulátoru si můžete spočítat, se kterým dodavatelem plynu či elektřiny byste vůči tomu stávajícímu nejvíce ušetřili.
V našem srovnání si s ohledem na smluvní podmínky můžete vybrat, jaké nabídky chcete do srovnání zahrnout.