O změně dodavatele se hodně diskutuje na různých internetových fórech. Zpravidla nic v životě není černobílé, ale v případě energetického trhu je možné vysledovat dva typy zkušeností se změnou dodavatele. Tu dobrou a tu špatnou.
Pojďme navštívit dvě domácnosti. Obě dodavatele energie změnily. Jedna je spokojená, druhá nikoli. Jaké jsou důvody? Kolik ve skutečnosti ušetřily na vytápění rodinného domu?
„Vytápíme rodinný dům přímotopy. Ačkoli jsme zateplili fasádu a vyměnili okna, je spotřeba docela vysoká. O změně dodavatele elektřiny jsem uvažovala dlouho, ale znáte to, člověk často věci odkládá,“ začíná své vyprávění čtyřicetiletá Marie z Klatov.
„Proto jsem docela ocenila návštěvu sympaťáka v obleku. Bylo to téměř před dvěma roky, když zazvonil u našich vrátek a začal vykládat, že můžeme ušetřit,“ pokračuje žena. Ta si řekla, že když sama nebyla schopná vybrat si dodavatele elektřiny a realizovat změnu, proč to nezkusit nyní. „Navíc mi mladý muž ukazoval ceník, vysvětloval, že uspoříme patnáct procent. To už při naší platbě bylo zajímavé,“ krčí rameny Marie.
TIP: Ušetřete za energie s Finance.cz!
Vzápětí přináší desky s fakturami za elektřinu. Spotřeba této domácnosti skutečně není nízká. Pohybuje se kolem 27 MWh ročně. Poslední faktura od dominantního dodavatele, tedy před změnou, byla vypočítána přes 67 000 korun. Není těžké si spočítat, že slibovaná úspora patnáct procent měla být kolem 10 000 korun. „Tolik jsme rozhodně neuspořili,“ říká žena a ukazuje na vyúčtování od nové společnosti. Společně prohlížíme fakturu, ze které vyplývá, že za domácnost za elektřinu zaplatila 66 300 korun. Úspora tedy dosáhla pouze sedmi set korun. Když detailně zkoumáme vyúčtování, je zřejmé, že společnost si účtuje vysoký měsíční plat a rozdíl mezi cenou megawatthodiny původního a současného dodavatele je minimální.
„Samozřejmě jsem poté, co jsem dostala první fakturu od nového dodavatele, byla zklamaná. Jenže jsem zjistila, že s tím nemůžu nic moc dělat. Smlouva je uzavřená na dobu určitou, takže ji nemůžu vypovědět, jinak bych platila pokutu. Nezbývá než počkat,“ říká smířlivě Marie a dodává, že při podomním prodeji už dodavatele elektřiny rozhodně měnit nebude.
Druhý příběh má veselejší konec. Pan Vladimír z Plzně bydlí v menším rodinném domku na předměstí a k vytápění i ohřevu vody používá plyn. „Ročně spotřebujeme tak 28 až 29 MWh. Dříve byla spotřeba i vyšší, ale pořídili jsme si úspornější kotel,“začíná vyprávět svůj příběh o změně dodavatele pětapadesátiletý muž.
Protože domácnost chtěla zjistit, jestli může platit za plyn méně, začala si porovnávat ceníky dodavatelů a využívala různé kalkulátory. „Nakonec jsme našli společnost, která měla dobré ceny i reference. Prověřili jsme si ji i tak, že jsme zavolali na zákaznickou linku a na vše se pořádně vyptali. Nakonec jsme si nechali zaslat cenovou nabídku, která nás oslovila,“ vysvětluje pan Vladimír. Pak už šlo vše rychle, nový dodavatel jim zaslal návrh smlouvy, která byla na dobu neurčitou, což byla jedna z podmínek plzeňské domácnosti. Společnost vyřídila výpověď i další náležitosti. „My jsme si vlastně jen změnili trvalý příkaz v bance,“ vzpomíná muž.
První vyúčtování od nového dodavatele plzeňskou domácnost potěšilo. „Sice nebyla úspora tak markantní, jako slibovala internetová kalkulačka, ale náklady se nám podařilo snížit asi o 6 000 ročně, což je opravdu zajímavá částka,“ říká Vladimír a dodává: „Změny dodavatele plynu nelituji, naopak. Každému, kdo nad ní uvažuje, bych ale doporučil pořádně vybírat, nepřebrat a hlavně si vše spočítat.“
V našem nezávislém kalkulátoru si můžete spočítat, se kterým dodavatelem plynu či elektřiny byste vůči tomu stávajícímu nejvíce ušetřili.
V našem srovnání si s ohledem na smluvní podmínky můžete vybrat, jaké nabídky chcete do srovnání zahrnout.