Zálohy za elektřinu nebo plyn platíte pravidelně každý měsíc. Jednou za rok vám dodavatel energie zašle vyúčtování. S napětím ho otevřete. Zaradujete se, protože spotřeba klesla a vám vznikl zajímavý přeplatek. Ale pak si všimnete poznámky, že částka bude použita na uhrazení dalších záloh. Nebo si představme jinou situaci. Dodavatel vám zvedl zálohy, jenže vy víte, že v domě spotřeba klesne, protože jste pořídili úsporné spotřebiče. Co s tím?
Většina dodavatelů, které jsme oslovili, se odvolává na ustanovení v obchodních podmínkách, resp. ve smlouvě. „Platby za elektřinu nebo zemní plyn jsou specifikovány ve smlouvě o sdružených dodávkách a především v obchodních podmínkách, které jsou nedílnou součástí každého smluvního vztahu zákazníka s dodavatelem. Současná legislativa nestanovuje způsoby a principy platebního styku, a tak je nutné pečlivě studovat právě všeobecné obchodní podmínky vybraného dodavatele,“ uvedl Zdeněk Mařík energetický poradce společnosti Europe Easy Energy.
Výše zálohy, kterou si zákazník s dodavatelem dohodne, by měla odpovídat spotřebě v daném odběrném místě, případně předpokladu spotřeby, pokud se jedná o nový odběr. „Plán záloh počítáme na základě aktuální spotřeby zákazníka přepočtené na rok v aktuálních cenách. Standardně je rozdělen do 11 zálohových plateb a dvanáctou, která vyplývá ze zúčtování (s případným doplatkem). Pouze u velmi malých odběrů je plán záloh rozpočítán čtvrtletně,“ sdělil Martin Schreier, tiskový mluvčí společnosti ČEZ.
V našem nezávislém kalkulátoru si můžete spočítat, se kterým dodavatelem plynu či elektřiny byste vůči tomu stávajícímu nejvíce ušetřili.
V našem srovnání si s ohledem na smluvní podmínky můžete vybrat, jaké nabídky chcete do srovnání zahrnout.
Podle výše ročního vyúčtování dodavatelé zákazníkovi upravují zálohy na další období. „Zákazník by měl mít možnost výši své zálohy měnit i v průběhu smluvního období, a to pokud dodavateli prokáže, že například nemovitost nebude po určité období využívána, případně se změnil způsoby vytápění, ohřevu vody a výrazně tedy spotřeba poklesne nebo se naopak navýší,“ dodal Zdeněk Mařík.
Dodejme, že na základě vzájemné dohody umožňuje úpravu záloh většina dodavatelů. Například u společnosti E.ON je možné o změnu zálohy požádat na webových stránkách, e-mailem nebo na zákaznické lince. „Doporučujeme ale, aby zákazník při změně zálohy vycházel ze skutečné spotřeby energie. Například při měsíčních platbách by neměla být výše zálohy nižší než 1/12 předpokládané roční fakturované částky za dodávku a distribuci,“ upozornila Božena Herodesován ze společnosti E.ON.
V případě, že na ročním vyúčtování vznikne přeplatek, neočekávejte, že vám každý dodavatel peníze zašle na účet nebo vám vystaví složenku. Někteří dodavatelé mají stanovenou výši částky, od níž přeplatek vrací. „Přeplatky a nedoplatky do výše 100 korun, kdy je nerentabilní inkaso i vyplácení, se většinou převádějí do dalšího období,“ vysvětlil Zdeněk Mařík.
TIP: Ušetřete za energie s Finance.cz!
Dodavatelé se zpravidla snaží stanovit výši záloh tak, aby co nejvíce odpovídala skutečné spotřebě. Podobnou praxi zastávají také v PRE. „Výši zálohy stanovujeme podle charakteru spotřeby odběrného místa, podle znalosti výše spotřeby v minulých obdobích a podle ceny elektřiny. Pokud dojde k přeplatku, tak je to v naprosté většině jen v řádu několika korun, maximálně desítek korun a tuto částku – přeplatek – používá naše společnost pro částečné uhrazení zálohy na další zúčtovací období, jinak řečeno o výši přeplatku se sníží platba první zálohy,“ uvedl Petr Holubec tiskový mluvčí společnosti a dodal: „Stejně postupujeme i ve zcela výjimečných případech, kdy výše přeplatku dosáhne větší částky (řádově stokoruny) – tu pak zúčtujeme v první, maximálně druhé záloze na další období. Pokud si to však zákazník nepřeje a chce přeplatek vrátit, samozřejmě to na jeho žádost bezodkladně učiníme, ale zálohy poté pochopitelně nastavíme v plné výši.“
Také společnost ČEZ přeplatek zpravidla používá na pokrytí záloh na další období. „Tím zákazníkům šetříme peníze za převod peněz. O rozpuštění přeplatků do záloh na další období zákazníci najdou informaci v přehledu záloh na další období, který dostanou společně se zúčtovací fakturou,“ sdělil Martin Schreier s tím, že pokud zákazník s uvedeným postupem nesouhlasí, stačí společnost kontaktovat a přeplatek mu bude zaslán na účet nebo složenkou.
Nastat ovšem může i opačná situace. Místo přeplatku vám vznikne velký nedoplatek, který pro vaši domácnost může znamenat velkou zátěž. V takovém případě neváhejte dodavatele kontaktovat a požádat ho o vystavení tzv. splátkového kalendáře, v němž vám zaplacení dlužné částky rozdělí na více období.