Nejdůležitější názory účastníků Kulatého stolu žofínského fóra ze dne 12. 12. 2014
Jiří Chvojka, ředitel vnějších vztahů, Energetický regulační úřad
ERÚ usiluje o to, aby některé body z Etického kodexu se staly součástí legislativy. Toto je jednou z priorit ERU pro rok 2015.
ERÚ současně kontroluje dodavatele, jak dodržují Etický kodex. Na základě auditu vyřadí v lednu některé společnosti ze seznamu signatářů.
Obecná energetická gramotnost lidí je minimální. Lidé musí nést zodpovědnost za svoje peníze. K tomu ovšem potřebují dostatečné a srozumitelné informace. Např. na fakturách dodavatelů by měla být uvedena i doba ukončení smlouvy.
Současná legislativa upřednostňuje, aby zákazník byl informován úplně místo toho, aby byl informován srozumitelně.
Problémem energetického trhu je, že legislativa není předvídatelná, není srozumitelná a rozhodně není ve prospěch spotřebitele. Např. novela energetického zákona obsahuje past, že uzavřenou smlouvu může zákazník vypovědět do 14 dní od zahájení dodávek. To přinese na trh zmatek.
Etické kodexy jsou dobrovolné závazky podnikatelů. Měly by dávat vyšší standardy ochrany zákazníkům nad rámec zákonných opatření.
Legislativa na ochranu spotřebitelů i v energetice existuje. Je však třeba ji důsledně vymáhat. Už dnes může ERU vymáhat naplnění Etického kodexu, pokud se k němu dodavatel zavázal a nedodržuje ho. Může uložit až pokutu 5 mil. Kč.
Je třeba v energetice nastavit jasná a srozumitelná pravidla, která budou předvídatelná a srozumitelná. Dozorové orgány musí právo účinně vymáhat.
Je třeba vzdělávat spotřebitele o jejich právech, protože pouze zákazník znalý svých práv může přispět k naplnění výše uvedeného.
Pavel Brychta, manažer strategických energetických dokumentů, Český plynárenský svaz
Etika energetického prodeje je součástí etiky v celé společnosti. Pokud neexistuje obecně etické chování ve společnosti, nepomůže ani etický kodex. Nevěřím ve zlepšení stavu formou legislativních úprav. Ještě když je novela v procesu přípravy, už se vymýšlejí způsoby, jak se jim vyhnout a obejít nová opatření.
Václav Hrabák, předseda energetické sekce, Hospodářská komora
Liberalizace energetického trhu nenaplnila očekávání (např. očekávání nižších cen pro spotřebitele). Nikoliv z důvodu samotné liberalizace, ale kvůli okolnostem, které ji ovlivnily – např. nesmyslná podpora obnovitelných zdrojů či důsledky ekonomické krize.
Michael Kubala, obchodní ředitel, Finance-media.cz
Zásadně na trhu chybí komunikace se spotřebiteli. Od samého počátku co energetický trh funguje.
Jan Schindler, TZB-info.cz
Problémy energetického trhu jsou dnes dva: 1/ ukončování smluv a automatické prodlužování a 2/ způsob informování o cenách energií. Většina lidí, kteří dnes mění dodavatele, tak činí na základě podomního prodeje a mnohdy i na základě neúplných informací. Finanční gramotnost je v energetice ještě nižší, než je obecný standard. A ten není vysoký.
Jan Sýkora, marketingový ředitel MND
Hlavní bariéry trhu vidím v nedostatečné informovanosti zákazníků o termínu možnosti výpovědi jejich smlouvy a průtahům ze strany dodavatelů jim nebo jejich zástupcům pověřených plnou mocí tuto informaci poskytnout. Dalšími bariérami uvolnění trhu jsou automatické prolongace a neadekvátně vysoké sankce za předčasnou výpověď smlouvy.
Naše zkušenosti ukazují, že různé sankce a automatické prolongace jsou často ukryté v dodatcích smluv, které jinak na první pohled vypadají jako smlouvy na dobu neurčitou, což dále zákazníky mate.
Současnou podobu návrhu energetického zákona je proto potřeba dále připomínkovat a doplit o povinnost dodavatele sdělit neprodleně na žádost zákazníka nebo jeho zástupci podmínky ukončení smluvního vztahu a termín, k jakému může být smlouva ukončena. A zároveň nastavit zákonnou povinnost dodavatelů informovat zákazníky v dostatečném předstihu o konci jeho stávajícího smluvního vztahu, včetně upozornění na automatické prodloužení, a stanovení termínu, do kdy se může spotřebitel bez sankcí rozhodnout.