Je jich nějak moc. Mají spoustu produktů. A jejich pověst v některých případech pokulhává. Možná jste taky v novinách četli o tom, jaké problémy museli řešit lidé napálení při podomním prodeji elektřiny a plynu. Třeba vám to stačí k tomu, abyste dodavatele energie nikdy měnit nechtěli. Zvážili jste ale i dobré důvody, které (možná) stojí za to?
Energetický trh prodělal překotný vývoj. Objevila se na něm celá řada dodavatelů. Většinou ve svém názvu mají trochu cize znějící slůvko „Energy“ a kvůli tomu se nám pletou. Jsou mezi nimi ale zásadní rozdíly – v ceně, v přístupu k zákazníkovi, v obchodních podmínkách nebo typu smluv, které poskytují. A právě změna k lepšímu může být ideální motivací pro změnu dodavatele. Zvlášť, když jde o proces relativně jednoduchý a ze zákona je zdarma.
TIP: Ušetřete za energie s Finance.cz!
Elektřina nebo plyn jsou komodity, které mají stále stejnou kvalitu. Rozhodující je proto cena. Cenová politika dodavatelů energie je přitom různá. Někteří vám sice nabídnou nižší cenu za megawatthodinu, ale „ušlý“ zisk kompenzují vysokým měsíčním platem. Proto rozhodně vždy dobře počítejte. Kalkulaček na internetu najdete dost, jen některé z nich jsou ale skutečně férové (tedy neprotlačují konkrétního dodavatele).
Příklad úspory
Úspory jsou zásadní především u domácností, které mají vyšší spotřebu elektřiny nebo plynu. Příkladem je rodina, která žije v domku na okraji Hradce Králové a ročně protopí 28 MWh. U dominantního dodavatele ročně zaplatí kolem 43 580 korun, zatímco u levnějšího dodavatele se dostane na částku 36 300 korun. Dosáhne tedy úspory 7 280 korun. Je třeba podotknout, že při běžné spotřebě elektřiny (třeba u domácnosti v bytě), nejsou úspory tak zásadní. Tak například domácnost v plzeňském bytě se spotřebou 1,9 MWh zaplatí u dominantního dodavatele 9 960 korun, zatímco u levnější společnosti 9 120 korun. Úspora v tomto případě činí 840 korun.
Tip: Využijte prověřené kalkulačky na internetu. Nechte si zaslat různé nabídky od dodavatelů. Zajímejte se vždy o výši silové (obchodní) složky energie. Případně využijte služeb nezávislých energetických poradců.V našem nezávislém kalkulátoru si můžete spočítat, se kterým dodavatelem plynu či elektřiny byste vůči tomu stávajícímu nejvíce ušetřili.
V našem srovnání si s ohledem na smluvní podmínky můžete vybrat, jaké nabídky chcete do srovnání zahrnout.
Jsou společnosti a společnosti. Některé z nich vsadily na férový přístup k zákazníkovi. Jiné si ho udržují sankcemi a kličkami v obchodních podmínkách. Pokud máte dodavatele, který patří k druhému typu, může být motivací ke změně i možnost získání vstřícnějších obchodních podmínek. Ty by měly být rozhodně bez nejrůznějších sankcí, zbytečných a nesmyslných poplatků a ideálně by vám měly umožnit od dodavatele odejít, pokud to uznáte za vhodné.
Tip: Vždy si řádně projděte obchodní podmínky dodavatele. Sledujte informace o svých právech a povinnostech. Férová smlouva je bez aktivační nebo různých sankčních poplatků.
Možnost odejít od dodavatele, pokud to uznáte za vhodné, souvisí i s typem smlouvy. Na energetickém trhu se rozšířil nešvar v podobě smluv na dobu určitou. Jejich princip je jednoduchý, dnes podepíšete a na dva (tři, čtyři…) roky se připravíte o možnost dodavatele změnit. Proto může být dalším dobrým důvodem pro změnu dodavatele i možnost získat lepší smlouvu. Tedy takovou, která bude uzavřena na dobu neurčitou a umožní vám kdykoli využít svého práva, totiž dodavatele změnit a získat tak třeba ještě lepší ceny nebo služby.
Tip: Sledujte, jakou smlouvu vám dodavatel předkládá. Smlouvy na dobu neurčitou jsou bez závazků a umožňují vám kdykoli podat výpověď s tříměsíční výpovědní lhůtou bez hrozby sankcí.
Stejně jako se liší smluvní podmínky nebo typ smlouvy, je rozdílný i přístup dodavatelů k zákazníkům. Pokud je váš současný dodavatel nepříjemný, na zákaznické lince jsou protivní a neochotní (nebo se dokonce vůbec nemůžete dovolat!), vyberte si takového dodavatele, který bude mít vstřícné jednání. Ano, i tací se najdou na českém trhu.
Tip: Zavolejte si na zákaznickou linku dodavatele a „otestujte“ si vybraného dodavatele. Hodně napoví třeba i jeho webové stránky nebo zkušenosti vašeho známého.
Možná jste se kdysi nechali nalákat na nějaký „zajímavý bonus“. Tu někteří dodavatelé rozdávají finanční odměny, tu příspěvek na spotřebiče nebo třeba provozují seniorské taxi. Budiž, každý příspěvek, který má (skutečný) sociální rozměr, je vítaný. Nezapomínejte si ale vybrat takové bonusy, které opravdu využijete. Takže posledním – pátým důvodem pro změnu dodavatele – může být třeba takový příjemný bonus, jako je zákaznická linka zdarma, online přístup ke svému účtu u dodavatele nebo třeba férová cena. Protože o tu přece hlavně jde. Ale to už se zase vracíme k prvnímu důvodu.
Tip: Zhodnoťte si smysluplnost bonusů poskytovaných tím kterým dodavatelem. Hlavně se ale vždy ptejte na podmínky. Protože (většinou) nic není zadarmo.