Rozhodli jste se odejít. Třeba proto, že vám nevyhovují ceny nebo způsob komunikace vašeho současného dodavatele. Jak správě vypovědět smlouvu na dodávky elektřiny a plynu? Kdy můžete bezplatně odejít? A za jakých okolností může obchodník výpověď zamítnout?
Důvodů pro výpověď stávající smlouvy na dodávky elektřiny nebo plynu může být celá řada. Třeba vám jiný dodavatel udělal skvělou nabídku. Nebo do přetékajícího poháru nespokojenosti kápla poslední kapka, protože dodavatel s vámi odmítl vyřešit ten horentní nedoplatek. Jak rychle, správně a bez sankcí odejít?
TIP: Ušetřete za energie s Finance.cz!
Pozor, neplést. Výpověď smlouvy není to samé, co odstoupení od smlouvy. Když na vás zazvoní podomní prodejce a vy pod tíhou jeho argumentů podepíšete, abyste si – jen co zabouchnete dveře – uvědomili, že tohle jste opravdu nechtěli, můžete od smlouvy odstoupit. Na to máte právo na základě občanského zákoníku i energetického zákona.
Konkrétněji. Podle občanského zákoníku je možné od smlouvy uzavřené při podomním prodeji odstoupit do 14 dnů od podpisu (rozhoduje přitom datum odeslání zásilky). Lhůta ale může být i delší, pokud vás prodejce dostatečně neinformoval o možnostech odstoupení. S delší lhůtou pro odstoupení od smlouvy na dodávky energie počítá energetický zákon, který říká, že odstoupit lze ještě 5 dnů před zahájením dodávky. To jen na vysvětlenou.
Když už u dodavatele energii odebíráte a chcete od něho odejít, protože jste si vybrali levnější nabídku, bude se jednat o výpověď smlouvy. S tou se ale v zásadě obtěžovat nemusíte. „Pokud zákazník vypovídá smlouvu z důvodu změny dodavatele, je nejjednodušší požádat novou společnost o vyřízení všech kroků spojených s touto změnu,“ uvedla Michaela Johnová, ředitelka pro retail zákazníky společnosti Europe Easy Energy. Funguje to tak, že součástí smlouvy s novým dodavatelem je i plná moc, na jejímž základě společnost může vše potřebné – včetně výpovědi – vyřídit.
Stejně se ale nevyhnete tomu, že budete muset prohledat své dokumenty a dohledat původní smlouvu se stávajícím dodavatelem. Důležité je totiž zjistit, jaký závazek u energetické společnosti máte. „Zákazník by se měl v první řadě seznámit s výpovědním schématem svého produktu a pročíst si obchodní podmínky, které se k němu stanoví. Díky tomu zjistí, zda má u svého stávajícího dodavatele smlouvu na dobu neurčitou, nebo kdy končí jeho smlouva na dobu určitou,“ sdělila Natálie Holý Bustová z oddělení Prodej energie Hromadným zákazníkům společnosti E.ON.
V našem nezávislém kalkulátoru si můžete spočítat, se kterým dodavatelem plynu či elektřiny byste vůči tomu stávajícímu nejvíce ušetřili.
V našem srovnání si s ohledem na smluvní podmínky můžete vybrat, jaké nabídky chcete do srovnání zahrnout.
A proč? Protože zatímco smlouvu na dobu neurčitou můžete vypovědět kdykoli a následně běží klasická tříměsíční výpovědní lhůta, smlouvu na dobu určitou je nutné vypovědět vždy k určitému datu. Vyhnete se tak nepříjemnostem, jako je zamítnutí výpovědi nebo požadavek sankčního poplatku za předčasné ukončení smlouvy.
„Nejčastějším důvodem zamítnutí bývá uvedení chybných údajů na výpovědi, jako například nesprávně uvedené datum ukončení smlouvy. To se ale týká převážně smluv, které byly uzavřeny na dobu určitou,“ upozornila Michaela Johnová. Dalším důvodem, proč dodavatel může zamítnout výpověď, je například situace, kdy společnost eviduje u zákazníka pohledávku.
Běžná výpověď stávající smlouvy, která se pojí právě se změnou dodavatele, ale není jedinou možností. Legislativa, resp. obchodní podmínky dodavatelů pamatují i na další situace. „Ukončení smluvního vztahu mezi zákazníkem a dodavatelem může být vykonáno několika způsoby. Kromě výpovědi při změně dodavatele také vzájemnou dohodou smluvních stran (například u přepisu odběrného místa) nebo jednostranným odstoupením od smlouvy – ze strany dodavatele pro neplacení, ze strany zákazníka například pro nesouhlas se změnou obchodních podmínek,“ dodala Barbora Půlpánová, tisková mluvčí společnosti ČEZ.
Každá z těchto možností má ale své podmínky. Přepis odběrného místa lze využít v případě, kdy se mění odběratel v odběrném místě. Například dlouhodobě pronajmete dům a nájemník si na sebe přepíše elektřinu. Nebo prodáváte dům a nový vlastník si na sebe logicky převádí i energie. Přepis odběrného místa je pochopitelně možný i v případě darování nemovitosti (např. rodiče dětem apod.). Energetický zákon pamatuje také na situaci, kdy dodavatel zdraží nebo změní obchodní podmínky. Zákazník v tomto případě může od smlouvy odstoupit nejpozději 10 dnů před nabytím účinnosti nových cen, resp. obchodních podmínek.