Jsou výřeční, slušně oblečení a do vašeho domu nebo bytu se vloudí pod záminkou kontroly měřidla, faktury nebo tarifu. Ubránit se podomnímu prodeji elektřiny nebo zemního plynu je složité. Vyzbrojte se neoblomností a argumenty, které podomní prodejce nečeká!
Většina podomních prodejců elektřiny hraje na neznalost spotřebitele. Představte si modelovou situaci. Je dopoledne a energický mladík se svojí dobře vypadající kolegyní zazvoní u dveří seniora. Ten očekává poštu, a tak s důvěrou otevře. V tu chvíli se ocitá tváří v tvář dobře proškolených obchodníkům, kteří vypalují jeden prodejní argument za druhým. Podívejte se na nejčastější z nich.
„Dobrý den, jsme od ČEZ a jdeme zkontrolovat nastavení tarifu a elektroměru,“ spustí mladík hned u dveří. Aby vzbudil větší důvěru, může před očima seniora zamávat jakousi kartičkou nebo v ruce držet desky s logem ČEZ popřípadě jiné materiály.
Nejen senioři se můžou vyděsit, protože začnou přemýšlet, jestli správě odeslali zálohy a zda se nestala nějaká chyba na jejich straně. Na to by ovšem většinou dodavatel upozornil upomínkou. Dodavatelé energie běžně neobchází domácnosti, aby zkontrolovali nastavení tarifu. Kontroly elektroměru jsou dopředu ohlášené a provádí je distribuční společnost.
Podomního prodejce poznáte bezpečně tak, že se bude domáhat vašeho posledního vyúčtování za elektřinu nebo zemní plyn. Současně se bude pídit i po vašich smlouvách se stávajícím dodavatelem. Když se podomní prodejce zmocní faktury, má vyhráno. Snadno si totiž opíše údaje, které potřebuje do nové smlouvy na dodávky elektřiny nebo plynu. A to je přesně důvod, proč přišel.
Proto své dokumenty nikdy nedávejte z ruky. Ojedinělé nejsou ani případy, kdy si prodejce faktury ofotí nepozorovaně třeba do tabletu nebo si je dokonce odnese s sebou a už se jich jen těžko domůžete zpět. Pamatujte si, že ani při odečtu měřidla (elektroměr, plynoměr), nejsou faktury potřeba.
Když už se stalo, že jste podomnímu prodejci faktury ukázali a on sepisuje smlouvu, možná mu pořád dokola říkáte: „Ale já dodavatele měnit nechci.“ Jenže on vás neslyší a píše dál. Nakonec, aby vás uklidnil, napíše do kolonky poznámku: „RWE distribuce zůstává“. Vy se opravdu uklidníte, uvěříte tomu, že podepisujete jen slevu produktu a podepíšete.
Pozor. V tomto případě hraje podomní prodejce na vaši neznalost rozdílu mezi dodavatelem a distributorem. Dodavatel je společnost, která elektřinu nebo plyn prodává. A tu lze tedy měnit. Distributor je společnost, která se stará o elektrické vedení, elektroměr nebo plynoměr. Proto ji z logických důvodů změnit nelze a vždy zůstává stejná. Pamatujte si proto, že toto je jeden z matoucích argumentů podomního prodeje.Podomní prodej se modernizuje. Kolikrát už nemusíte podepisovat „papíry“, ale smlouvu sjednáte snadno elektronicky. Podobně „pracují“ třeba podomní prodejci nabízející LED žárovky zdarma, které si ale fakticky kupujete. V podobných případech spotřebitelům většinou v ruce nezůstane nová smlouva, ale pouze poučení zákazníka o jeho právech a povinnostech. V tomto poučení se mimo jiné píše, že smlouva byla uzavřena elektronicky.
V takovém případě je třeba odstoupit jak od kupní smlouvy na LED žárovky, tak od smlouvy na dodávky elektřiny nebo plynu. Riziko je v tom, že od kupní smlouvy je nutné odstoupit podle občanského zákoníku (většinou do 14 nebo do 30 dnů). Od smlouvy na dodávky elektřiny nebo plynu se odstupuje zpravidla podle energetického zákona, a to nejpozději do 5 dnů před zahájením dodávky.
Co podomní prodejce, to jiný argument. Uvádíme alespoň ty nejčastější, se kterými se můžete setkat třeba i vy.
1. Přicházím zkontrolovat nastavení tarifu a distribuční sazby.
2. Jdu se podívat na elektroměr nebo plynoměr.
3. Přicházím sjednat slevu, o kterou byste jinak přišli.
4. Váš dodavatel končí, musíme sepsat novou smlouvu.
5. Přišli jsme zrušit skryté poplatky.
6. Jsme od ČEZ/RWE/E.ON a jdeme na kontrolu.
7. Váš dodavatel mění fakturační adresu, musíme to změnit ve smlouvě.
8. Ke smlouvě vám sjednáme výhodné pojištění domácnosti a asistenční služby.
9. Jsme z Energetického regulačního úřadu.
10. Končí vám smlouva, proto musíme sepsat jinou.
Podomního prodejce nevpouštějte do svého bytu. Nestyďte se zabouchnout mu dveře přímo před nosem. Čím víc ho necháte mluvit a argumentovat, tím větší je šance, že vás přesvědčí. Nikdy mu neukazujte své faktury za elektřinu nebo plyn, protože je jen otázkou krátkého okamžiku, aby si údaje ofotil nebo opsal a vám dal podepsat novou smlouvu.
Rada: Když je u vás zakázán podomní prodej, volejte policii
Obce a města mají možnost zakázat prostřednictvím vyhlášky podomní prodej. Seznam míst, kde platí zákaz podomního prodeje, najdete třeba na stránkách SOS Asociace. Prodejci, kteří toto nařízení nerespektují, se vystavují pokutě až ve výši 200 tisíc korun. Pokud se u vás v domě nebo v ulici podomní prodejce pohybuje, neváhejte vytočit číslo městské policie.